Home

Bourne houdt zich bezig met de communicatieve en creatieve positionering van organisaties. We vertalen uw ambitie in design en communicatie, van concept en strategie tot en met implementatie.

Lef, lol en karakter centraal bij investeringsmaatschappij

18.07.17

Alle medewerkers van Foreman Capital investeren persoonlijk in de deelnemingen van het bedrijf. Dat gedeelde eigenaarschap creëert een enorme motivatie, gedrevenheid en verantwoordelijkheidsgevoel. Maar leg dat maar eens uit in een wereld waarin iedereen direct associaties (zo niet vooroordelen) heeft bij private equity. Daarom investereerde het bedrijf tot dusver niet in naamsbekendheid en is het publiciteit uit de weg gegaan. Nu loopt Foreman echter op tegen het feit dat mensen die de site bezoeken, te weinig van hen zien. Het is tijd zichzelf beter bekend te maken en dat doet het bedrijf: het toont lef, lol en karakter. Bourne begeleidt Foreman Capital bij de totstandkoming van de huisstijl en de toepassing ervan op een passende site.

Bourne-Design-Bureau-Amsterdam-Foreman-Capital-Positionering-Investeringsmaatschappij
Bourne-Design-Amsterdam-Foreman-Capital-Identity-Huisstijl-Equity

Nieuwe huisstijl voor technische detacheerders groep

13.07.17
Bourne-Design-Amsterdam-Jackling-Bowers-Hartd-Huisstijl-Logo

De bedrijven JACkLING, Bowers en Hartd zijn in heel Nederland actief met het detacheren van technisch personeel. Zij hebben dezelfde eigenaar, maar varen hun eigen koers.
Bourne is verantwoordelijk voor de merkstrategie en de huisstijl van de drie bedrijven, waarbij het belangrijk is zichtbaar te maken dat de organisaties familie zijn, maar wel elk hun eigen identiteit behouden. De nieuwe huisstijlen passen we vervolgens toe op een aantal communicatiemiddelen, waaronder de websites.

Interim communicatie voor WereldOuders

19.06.17

We are Family! Met haar herpositionering wil WereldOuders vaart maken met het realiseren van de ambities. Bourne is gevraagd de organisatie op interim basis te begeleiden op communicatiegebied. De komende maanden zetten we ons bij deze ontwikkelingsorganisatie in om de huisstijl te implementeren, een cross-mediale online strategie te ontwikkelen, een redactionele formule op te zetten voor de periodieken, nieuw

corporate communicatiemateriaal te ontwikkelen, een campagneconcept te bedenken en na te denken over de branding van de organisatie ten opzichte van events die zij organiseert, zoals het jaarlijkse Angels of Light-gala en de Nicaragua Volcano Challenge.

Met enorm veel plezier gaan we hiermee aan de slag.

Bourne-Design-Amsterdam-WereldOuders-Communicatie-Interim

De Regenboog Groep legt verantwoording af met hart en hoofd

08.06.17
Bourne-Design-Amsterdam-De Regenboog Groep-jaarverslag-concept-design
Bourne-Design-Amsterdam-De Regenboog Groep-jaarverslag-concept-design

De Regenboog Groep, de organisatie die zich inzet voor daklozen, verslaafden en andere kwetsbare Amsterdammers, presenteert de cijfers over 2016.
Bourne denkt mee over het concept en verzorgt de vormgeving van het jaarverslag. Het concept bestaat eruit zowel mensen aan te spreken die met hun hart zijn betrokken bij de organisatie (vrijwilligers, medewerkers etc.) als mensen die er met hun hoofd bij betrokken zijn (zoals fondsen en overheden). Met infographics en facts & figures geven we inzicht in het verhaal achter de cijfers.
Fotografie en interviews geven een beeld van de praktijk achter de feiten. Bekijk het jaarverslag hier.

WereldOuders lanceert nieuwe huisstijl

31.05.17

Bourne werkt met WereldOuders aan een scherpe positionering en profilering van deze ontwikkelingsorganisatie. Dan is een passende en mooie huisstijl enorm belangrijk. Potentiële donateurs vallen immers, naast een goed verhaal, ook op een aansprekende visuele identeit. Met Witvorm ontwikkelen we een huisstijl die niet focust op ‘zielige kindjes in arme landen’ maar juist op vrolijke kinderen, die zich gesteund en gesterkt voelen in de familiehuizen van WereldOuders in Latijns-Amerika. Een van de belangrijkste communicatiekanalen waarop we de

huisstijl toepassen, is uiteraard de website. Ook deze oog vrolijk en professioneel, maar belangrijk is dat de urgentie van het werk duidelijk blijft: om thuisloze kinderen te kunnen blijven helpen, zijn donaties onmisbaar. Het moet voor bezoekers aan de site dan ook gemakkelijk zijn om de organisatie te steunen met een eenmalige of structurele bijdrage. Het resultaat is een site met een duidelijke call-to-action en een schat aan beelden en verhalen die de relevantie en impact van WereldOuders tonen. Kijk en doneer!

Bourne-Design-Bureau-Amsterdam-WereldOuders-huisstijl-logo-webdesign-website

Innovatieve projectontwikkeling in Uithoorn

02.05.17
Bourne-Design-Bureau-Amsterdam-COUP-Kleine Weelde-Communicatie
Bourne-Design-Bureau-Amsterdam-COUP-Kleine Weelde-Communicatie

Urban producer COUP ontwikkelt het gebied Het Vrije Noortveen in Uithoorn. Een van de projecten die daar nu gestalte krijgt, is de groene enclave De Kleine Weelde. COUP realiseert hier samen met NOAHH architecten innovatieve woningen waarbij healthy ageing centraal staat. Met moderne en duurzame (domotica-)technieken dragen huis en omgeving namelijk bij aan een gezond leven.

Bourne is als communicatiepartner van COUP betrokken bij dit project. (schetsen: NOAHH)

Typeface voor de nationale Koreaanse tax free shop

31.03.17

Niet te missen op Incheon Airport, de nationale luchthaven van Zuid Korea: Lotte Duty Free. De grootste aanbieder van tax free artikelen in Korea, actief in een tiental landen in Azië, wil zijn activiteiten gaan uitbreiden. Om de herkenbaarheid te versterken, ontwikkelt Bourne een custom made lettertype voor Lotte. We beginnen met het volledige Latijnse alphabet, dat we vervolgens aanvullen met Cyrillische en Griekse karakters. Het font is daarmee bruikbaar in 89 talen. We werken hierbij samen met bureau Witvorm. In samenwerking met onze Koreaanse partners Total Impact en Yoon Design maken we ten slotte een Koreaanse versie.

Bourne-Design-Bureau-Amsterdam-Lotte-Typeface-Typografie
Bourne-Design-Bureau-Amsterdam-Lotte-Typeface-Typografie

APPM maakt Nederland mooier

07.03.17

APPM Management Consultants ontwikkelt en transformeert gebouwen en gebieden vanuit de missie om Nederland mooier te maken. Op dit moment wordt een spin-off van APPM opgericht die zich expliciet richt op projecten die de transformatie van erfgoed vormgeven. Het nieuwe bedrijf wil Nederland mooier maken door historisch erfgoed te behouden door er iets aan toe te voegen, iets aan te veranderen en er vanuit een

 

 

verrassende, duurzame invalshoek naar te kijken.

Bourne is gevraagd de branding van het nieuwe bedrijf te verzorgen. We zijn nu bezig met het formuleren van de identiteit, bepalen van de positionering, de uitwerking in een huisstijl en de toepassing op een website. Wordt binnenkort vervolgd.

Bourne-Design-Bureau-Amsterdam-APPM-positionering-design-corporate identity-branding

De Hollanders en Spinvis schrijven science fiction

20.02.17
Bourne-Design-Bureau-Amsterdam-De Hollanders-Spinvis-De Eersten

De Hollanders en Spinvis schrijven science fiction in hun nieuwe voorstelling ‘De Eersten’. Twee mannen en een vrouw brengen hun leven door in een volkomen van de buitenwereld afgesloten biosfeer. Geboren onder deze stolp zetten zij de missie voort die hun voorouders ooit zijn gestart: overleven in dit geïsoleerde systeem om zo de toekomst van de mens ook buiten Moeder Aarde te garanderen. Maar langzaam ontstaan er twijfels. Wat is de werkelijke aard van het experiment? En hoe lang moeten ze hier blijven?

Van de buitenwereld hebben ze al generaties lang niets meer vernomen…

Vanaf 25 maart is de nieuwe voorstelling in de Nederlandse theaters te zien. Eerder realiseerden De Hollanders en Spinvis al samen in ‘De Laatsten’, een voorstelling die alom werd bejubeld (NRC ****, Volkskrant ****).

Bourne is trotse partner van de Hollanders en verantwoordelijk voor het affiche van de voorstelling.

Van Lanschot brengt huisstijl onder in TheGrid

20.09.16
Bourne-Design-Bureau-Amsterdam-Van Lanschot-TheGrid-huisstijl-management

Van Lanschot Bankiers zoekt een tool om de huisstijl optimaal te beheren en makkelijk te kunnen delen met iedereen die communiceert in opdracht van de bank. Samen met Van Lanschot houdt Bourne alle in gebruik zijnde huisstijlelementen tegen het licht.
Het juiste en complete pakket huisstijlbouwstenen plaatsen we op

TheGrid, onze online huisstijltool.
Met TheGrid beschikt Van Lanschot over een veilig, centraal beheerd huisstijlmanagementsysteem waarop medewerkers en leveranciers altijd de juiste bestanden, richtlijnen en informatie kunnen vinden. Ook is de complete verzameling (corporate) beelden van Van Lanschot er te vinden en te downloaden.

Culturele fondsen erkennen bestaansrecht Asko|Schönberg

02.08.16

‘Asko|Schönberg is onze nationale voorhoedespeler, de avant-gardist van de moderne muziek. Dat is geen gemakkelijke rol, maar er moet ruimte zijn voor zulke avant-gardisten.’ Het bestaansrecht van Nederlands meest vermaarde ensemble voor moderne muziek staat voor componist Louis Andriessen en velen met hem buiten kijf.
Om ervoor te zorgen dat cultuurfondsen dezelfde mening zijn toegedaan, is een bevlogen en overtuigend ondernemingsplan belangrijk. Bourne denkt mee over de strategische plannen van Asko|Schönberg en de vertaling ervan in een helder verhaal en strakke vormgeving. Dit loont zich: het ensemble krijgt voor de periode 2017-2020 subisidie van zowel het AFK als het Fonds Podiumkunsten.